مزیت استفاده از گاز نیتروژن

باد نیتروژن

گاز نیتروژن

پیش از این عمده ترین کاربرد باد حاوی اکثریت گاز نیتروژن یا باد نیتروژن، برای استفاده در خودرو های نظامی، مسابقه ای و شاتل های فضایی بوده است. استفاده از باد نیتروژن به جای باد معمولی که تاکنون برای خودرو های شهری و معمولی مورد استفاده قرار میگرفت، دارای مزایای متعددی است که در ذیل به آنها اشاره میکنیم.

استفاده از باد نیتروژن برای لاستیک خودرو

استفاده از باد نیتروژن بجای باد معمولی که تا کنون مورد استفاده قرار میگرفت، دارای مزایای متعددی است که در ذیل به آنها اشاره میکنیم. اما فراتر از باد نیتروژن، کمپانی های تولید تایر امروزه در حال بررسی و تست و تولید تایرهایی بدون نیاز به باد هستند!!!

عمده ترین کاربرد استفاده از نیتروژن در وسایل نقلیه ،مربوط به خودروهای نظامی و سنگین ، هواپیماهای تجاری ، خودروهای مسابقه و سفینه های فضایی بود. اما امروزه مزایای استفاده از نیتروژن در خودروهای سواری، استفاده از آن را اجتناب ناپذیر میکند.

 هوای معمولی دارای 21 درصد اکسیژن ، 78 درصد نیتروژن و 1 درصد گازهایی همچون ازون ، آرگون و مقداری رطوبت (به واسطه وجود اکسیژن) است. بنابراین حذف اکسیژن موجب حذف رطوبت و همچنین موجب کاهش اثر خورندگی خواهد شد که به موجب آن سیم های لاستیک دیرتر خراب می شوند و عمر مفید لاستیک افزایش پیدا خواهد می کند.

استفاده از گاز نیتروژن یا باد نیتروژن پیش از استفاده از لاستیک:

نیتروژن در فرآیند احتراق شرکت نمی کند، پس ، از نظر ایمنی (با کاربردهای خاصی که در بالا اشاره شد) ارجح است.

مولکول های نیتروژن ، نسبت به مولکول های اکسیژن بزرگتر هستند، خطر فرار مولکول های بزرگتر از تایر و کاهش فشار باد لاستیک ، کمتر است. براساس تجارب و مطالعات شرکت های مطرح تولید تایر نظیر ‌Michelin Corporation، سرعت کاهش فشار نیتروژن نیز سه برابرکمتر از هوای معمولی است.

 

نیتروژن سبکتراست واستفاده ازآن،موجب کاهشی حدود ۴ درصدکمتر از وزن هوای پرشده درتایر یا کمتر از۴ اونس(۱۱۲گرم) در اغلب تایرها می شود.

 

این سبکی می تواند برروی مصرف سوخت،موثر باشد.هرچند،باید توجه کرد.

باد نیتروژن ، گرما را زودتر از دست می دهد. بنابراین ، می توان نتیجه گرفت که ترکیدگی لاستیک بر اثر افزایش دما یا انبساط گاز درون لاستیک ، کمتر اتفاق خواهدافتاد، به خصوص برای خودروهای مسابقه یا خودروهایی با کاربرد در شرایط طولانی وسخت ، پس باز دراین مورد نیز ایمن تراست .

 

میزان تغییرات فشار با دما نیز ، درمورد نیتروژن کمتر است ؛ چرا که هوای معمولی دارای اکسیژن و رطوبت است که به خصوص میزان فشار رطوبت آن (حتی با مقدار ناچیزش) بیشتر با دما تغییر می کند.

 

می توان چنین نتیجه گرفت که کاهش مصرف سوخت ، ایمنی بیشتر سهولت استفاده از خودرو(به دلیل عدم نیاز به تکرار میزان باد لاستیک )،همچنین دوام لاستیک خودرو از جمله مهم ترین مزایای استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک است.

 

اما قیمت بالای گاز نیتروژن (حداقل 10 برابردر کشور ما وبیش ازاین مبلغ درخارج از کشور)، مسآله یی است که باید مورد توجه قرارداد. ضمن اینکه اطمینان از صحت گاز نیتروژن تزریق شده ونحوه تزریق آن نیز مسائل مهمی است ، که برای کاهش مصرف سوخت و کارآیی خودرو ، مثل انتخاب رینگ و لاستیک مناسب ، باید در نظر گرفته شوند.

 

بازار لاستیک ایرانیان

www.BazarLastik.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *