شاخص چسبندگی، سایش و تحمل گرما

میزان چسندگی، دوام، اصطکاک و طول عمر لاستیک با شاخص هایی بر روی بدنه تایر درج میشود که حاصل تست و آزمایش تایر در شرایط مختلف میباشند. در ادامه به روش انجام این تست ها و درجه بندی شاخص های آن میپردازیم…

از جمله اطلاعاتی که بر روی دیواره تایر درج شده است، نتایج تستی به نام UTQG یا درجه بندی یکسان کیفیت تایر است.

    این تست اکنون برای تمام تایرهای خودروهای سواری که در آمریکا به فروش خواهند رفت الزامیست.

    ( تایرهای برفی ازین قاعده استثنائ هستند)

در این تست سه معیار دوام – اصطکاک – تحمل دما مورد آزمایش قرار میگیرد.

TreadWear – ضریب سایش

    در تست، دوام یا ضریب سایش تایر در شرایط یکسان و ویژه ای قرار میگیرد و هرچه عدد اعلام شده بزرگتر باشد نشانگر دوام بیشتر آن لاستیک است.

این عدد صرفاً یک میزان نسبی است که به عوامل مهمی مانند نوع مصرف، شرایط جغرافیایی، دما، میزان باد تایر و … بستگی دارد.

برای مثال لاستیک با ضریب سایش ۲۰۰ دو برابر لاستیک با ضریب سایش ۱۰۰ دوام و طول عمر خواهد داشت.

در دیواره تایر، در شش نقطه علامتهای مثلث کوچکی درج شده است که این علائم شاخص آج تایر هستند ( در بعضی سایزهای بزرگتر، تجاری و صنعتی، به جای علامت مثلث از اصطلاح TWI استفاده می شود ) اگر در این شش نقطه به قسمت آج تایر نگاه کنید درکف شیارها یک نوار عرضی برجسته که معمولا ارتفاعی بین ۱/۵ تا ۱/۸ میلیمتر دارد دیده میشود ، هرگاه آج تایر سائیده شده و به سطح این نوار برسد درحقیقت عمر مفید تایر به اتمام رسیده و بایستی با تایر نو جایگزین گردد . اگر بعد از رسیدن سایش به روی این سطح ، از تایر استفاده گردد ترمز گیری اتومبیل بسیار ضعیف خواهد شد و در پیچهای جاده کنترل خودرو با مشکل روبرو میشود.

 

Traction – ضریب اصطکاک

تست اصطکاک نیز بر اساس توانایی تایر در متوقف کردن ماشین روی آسفالت و بتن خیس انجام میگیرد، نتیجه ی تست به صورت AA / A / B / C اعلام میشود که AA نشانگر  ضریب اصطکاک قوی و C نشانگر ضریب اصطکاک ضعیف است. البته لازم به ذکر است که ضریب سایش لاستیک ( Treadwear )، در نتیجه ی این تست تاثیر مستقیم دارد.

Temperature – ضریب دما

یکی از عوامل اصلی فرسایش لاستیک گرماست. گرما کارکرد و دوام تایر را به شدت تحت تاثیر قرار داده و عامل اکثر عیب های تایر قبل از پایان عمر آن است.

بدیهی است موضوع گرمای درونی تایر و میزان توانایی تایر در مقابله با آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از اساسی ترین فاکتورهای انتخاب تایر به حساب می آید . دمای تایر حین سرویس و در حرکت افزایش می یابد و هرچه سرعت و میزان بار وارده بر تایر بیشتر باشد به همان نسبت مقدار گرمای بیشتری تولید شده و گرمای درونی تایر بالا می رود، البته این افزایش دما و گرمازایی در تایرهای مختلف بسته به نوع ساختار ، نوع آمیزه ( خمیر لاستیک ) ، نوع و جنس الیاف و غیره با یکدیگر متفاوت است. ضریب دمای نسبت داده شده به تایر، به جنس لاستیک و ساختار آن بستگی دارد بنابراین، ضریب اصطکاک و ضریب سایش که پیش تر توضیح داده شد، در رتبه بندی آن بی تاثیر نیست.

برای آزمودن تایر از جهت توانایی تحمل دمای بالا، تایر ها در سرعت های بالا تست میکنند. برای کسب پایین ترین درجه ( C ) تایر باید بتواند به مدت ۳۰ دقیقه در سرعت ۱۳۵ کیلومتر برساعت حرکت کند و تغییر شکل و خرابی در آن صورت نگیرد.

برای رتبه بندی میزان تحمل دما از حروف ‌ A-B-C استفاده میشود که حرف A نشانگر بیشترین میزان تحمل لاستیک در مقابل دمای بالا بر اثر حرکت با سرعت زیاد میباشد.

بازار لاستیک ایرانیان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *