ساختار تایر

تایر خودرو های مورد استفاده ما، دارای ساختار پیچیده ایست که تولید کننده های مختلف برای رقابت و عرضه محصولاتی با کیفیت و جذب مشتریان بیشتر، تمامی تلاش و توان خود را در پیشبرد و بهینه سازی این ساختار به کار گرفته اند، ارائه محصول با کیفیت تر با استفاده از روش های تولید بهتر و مواد اولیه مرغوب از جمله اهداف تولید کنندگان معتبر جهانی است

تایر به عنوان یکی از مهترین عضو های سیستم انتقال قدرت در خودرو محسوب میشود و نحوه ی فرمان پذیری، هدایت، شتاب گیری و ترمز گیری مطلوب با کیفیت تایر ارتباط مستقیم دارد.
یکی از نکات مهم در تایر، نوع ساختار لاستیک و مواد به کار رفته در آن میباشد، که نقش به سزایی در عملکرد تایر در شرایط مختلف دارد.

مواد تشکیل دهنده تایر:
در ساختمان تایر از مواد شیمیایی، طبیعی و معدنی مختلفی استفاده میشود که هریک در عملکرد تایر و نیز در روند تولید آن نقش خاصی را ایفا میکنند. ( بررسی اختصاصی و نحوه ی پیدایش و تولید آن مواد در بخش  “تاریخچه لاستیک ” توضیح داده شده است )

کائوچو ( Rubber )

از نظر تهییه و نوع ساختار کائوچو را به سه دسته تقسیم میکنند:

– کائوچوی طبیعی Natural Rubber

– کائوچوی مصنوعی Synthetic Rubber

– کائوچوی بازیافتی Reclaim Rubber

 

کائوچوی طبیعی از شیره درخت مخصوصی که در مناطق استوایی و کشورهایی نظیر تایلند، اندونزی، و مالزی میروید، به دست می آید

دوده

اضافه کردن دوده به کائوچو باعث افزایش مقاومت سایشی تایر شده و همچنین خواص مکانیکی آنرا بهبود می بخشد.

ساختار کائوچو به گونه ای است که در بین ملوکول های آن فضای خالی وجود دارد که دوده در این فواصل قرار میگیرد، همچنین گاهی از برخی پر کننده های غیر دوده ای همچون کربنات کلسیم و یا کائولین استفاده میشود.

سیم و نخ در ساختار لاستیک

بدنه ی اصلی تایر شامل لایه های سیمی و نخی پوشش داده شده با آمیزه ( خمیر ) لاستیکی میباشد.جنس نخ ها نایلون، ریون و یا پلی استر است.

به مجموعه لایه های نخی، سیمی و فولادی به کار رفته در تایر، منجید یا کارکاس گفته میشود. وظیفه لایه های نخی و سیمی تحمل فشار باد از داخل تایر و بار وارد شده به تایر، از خارج آن، میباشد.

به منظور ایجاد استحکام کافی در بخشی از تایر که روی رینگ قرار میگیرد که طوقه نام دارد، از سیم های فولادی استفاده میشود. این سیم ها ضمن اینکه دارای پوشش مسی یا برنزی هستند توسط آمیزه لاستیکی نیز بوشش داده شده و پس از چند دور تابیده شدن، با مقطعی به شکل مربع یا ذوزنقه مجموعه سیم های طوقه را تشکیل میدهند.

همچنین در کمربند تایر های رادیال سیمی سواری و در لایه های تایر های باری تمام سیمی از سیم های فولادی با قطر و ضخامت معین با توجه به سایز و نوع مصرف استفاده میشود.

محافظت کننده ها

اکسیژن و نیتروژن موجود در هوا میتوانند باعث تخریب و فرسایش اجزاء تایر شوند. برای مقابله با اثرات مضر فرسایش از مواد شیمیایی خاص، موم ها و غیره در آمیزه لاستیکی ساخت تایر استفاده میشود.

سایر عوامل شیمیایی

به منظور تولید و فراوری بهتر و آسانتر آمیزه لاستیکی در چرخه و مراحل مختلف فرایند تولید از مواد دیگری نظیر روغن، شتابدهنده ها، گوگرد ( به عنوان عامل پخت ) و … استفاده میگردد.

میزان استفاده از هر یک از اجزاء فوق به نوع ساختار تایر، شرایط حرکتی جاده، شرایط آب و هوایی و محیط جغرافیایی و همچنین عوامل مهم دیگر بستگی دارد.

 

انواع تایر

۱- تایر های رادیال (سیمی): در این دسته از تایر ها امتداد نخ های لایه با خط مرکزی تایر زاویه ای در حدود ۹۰ درجه میسازد، به عبارت دیگر امتداد نخ و سیم ها در جهت شعاعی قرار گرفته است. جنس نخی لایه ها عموماً از ریون یا پلی استر است.

به طور کلی بخش عمده ی ساختار تایر های امروزی از رشته بافت های سیمی فولادی میباشد که در مقایسه تایرهای سیمی مزیت بیشتری دارند.

۲- تایر های بایاس (نخی): در این دسته از تایر ها امتداد نخ های لایه با خط مرکزی تایر زاویه مورب میسازد و قرار گیری لایه ها روی یکدیگر به صورت ضربدری میباشد.

جنس نخ لایه ها از نایلون است و در بدنه ی تایر به جز در ناحیه طوقه ها از سیم فولادی استفاده نمیشود.

 

 

مزیت تایرهای رادیال (سیمی)

 

-مصرف سوخت کمتر

-پایداری حرکتی بیشتر در سرعت بالا

-رانندگی راحت

-دوام و طول عمر زیاد

-شتاب گیری و ترمز گیری سریع و مطمئن

-فرمان پذیری مناسب

-مقاوت بیشتر در برابر پنچری

 

 

بازار لاستیک ایرانیان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *