صنعت لاستیک و تایر ایران

صنعت تاير ايران از 9 شركت توليدكننده تاير تشكيل شده است كه شناخت صحيح از فناوري و ظرفيتهاي هر كدام از اين شركتها در ترسيم وضعيت موجود صنعت تاير كشور ميتواند موثر باشد..

    تولید تایر در ایران قدمتی ۵۰ ساله دارد. اولین کارخانه تولید تایر در ایران در سال ۱۳۳۷ با سرمایه گذاری شرکت امریکایی B.F GOODRICH ، تحت عنوان شرکت کیان تایر برای تولید انواع تایر بایاس نخی با ظرفیت اسمی ۸۰۰۰ تن در سال تاسیس گردید.  (پس از انقلاب ، در سال ۱۳۸۰ ، نام این شرکت به نام لاستیک البرز تغییر یافت)

    سپس شرکت ایران تایر در سال ۱۳۴۲ با همکاری و سرمایه گذاری شرکت GENERAL TIRE امریکا جهت تولید انواع تایر بایاس نخی تاسیس گردید. شرکت لاستیک دنا نیز در سال ۱۳۵۳ با سرمایه گذاری شرکت BRIDGESTONE ژاپن تولید تایرهای سواری بایاس و رادیال نخی را آغاز نمود. همچنین شرکت لاستیک پارس در سال ۱۳۵۵ با همکاری و سرمایه گذاری شرکتPIRELLI ایتالیا با برنامه تولید انواع تایرهای کشاورزی ، سنگین ، نیمه سنگین و سواری فعالیت خودرا آغاز نمود.

    شرکت ایران یاسا ، تایر و رابر با بیش از ۴۰ سال تجربه در تولید انواع تایرهای دوچرخه ، موتورسیکلت و قطعات لاستیکی ، فعالیت تولیدی خود را از سال های قبل از انقلاب ،  در سال ۱۳۴۷ با ظرفیت اولیه تولید ۱۰۰۰ تن در سال آغاز نموده است.

    در سال های پس از انفلاب اسلامی ایران ، ۵  شرکت دیگر از جمله لاستیک بارز، آرتاویل تایر، لاستیک یزد، کویر تایر و لاستیک خوزستان، جهت تولید انواع تایرهای بایاس و رادیال نخی و سیمی ، هر یک با ظرفیت های اولیه ۲۵۰۰۰ تن در سال با سرمایه گذاری های بخش خصوصی ، بانکهای دولتی و سایر شرکت های سرمایه گذاری داخلی و همکاری و انتقال تکنولوژی و فن آوری از سایر شرکت های داخلی تولید کننده تایر، فعالیت تولیدی خود را آغاز نمودند.

    تولید واقعی تایر و محصولات وابسته آن توسط تولید کنندگان داخلی کشور در اوائل انقلاب در حدود ۳۴۰۰۰ تن در سال بوده و پس از انقلاب در سال ۱۳۸۰ به ۱۷۲۰۰۰ تن در سال و تا پایان سال ۱۳۸۶ ، بالغ بر ۲۴۰۰۰۰ تن در سال گردیده است. همانطور که ملاحظه می شود در قبل از انقلاب اسلامی ۴ شرکت بزرگ تولید کننده تایر در دنیا با سرمایه گذاری و مشارکت و انتقال فن آوری در داخل کشور فعالیت می کردند.

    پس از انقلاب اسلامی ابتدا شرکت های امریکایی ، سپس پیرلی ایتالیا و در نهایت شرکت بریجستون ژاپن کشور را ترک کردند و شرکت ها ملی شده و توسط مدیران و متخصصان داخلی اداره گردیدند. ارتباط انتقال فن آوری تا مدتها با شرکت های بزرگ قطع بود .

   از اوائل دهۀ هفتاد به تدریج ارتباطات در سطح محدودی برقرار گردید و تعدادی از شرکت ها توانستند به مرور زمان ابتدا فن آوری تولید تایرهای رادیال سواری با کمربند سیمی و جدیداً فن آوری تایرهای سنگین رادیال تمام سیمی را اخذ کرده و موفق به تولید تایرهای نسبتاً پیشرفته شوند. در شرایط فعلی شرکت های گروه صنعتی بارز ، کویر تایر، دنا، آرتاویل تایر و یزد تایر با اخذ فن آوری از شرکت های خارجی نظیر continental آلمان، ماتادور اسلواکی، مارانگونی ایتالیا، دنلوپ افریقای جنوبی، وردشتاین هلند تایرهای سواری رادیال تولید و نیاز خودروسازان داخلی را تامین نمایند.

    گروه صنعتی بارز نیز تنها تولید کنندۀ تایرهای سنگین رادیال با فن آوری شرکت continental آلمان است. ظرفیت اسمی کارخانجات تولید کننده تایر در شرایط فعلی حدود ۳۰۰،۰۰۰ تن در سال است که در صورت تحقق پروژه های طرح و توسعه مورد نظر در چند سال آتی به ظرفیت ۴۵۰،۰۰۰ تن در سال دست خواهند یافت و امکان تولید تایرهای سواری و وانتی پیشرفته را به دست خواهند آورد.

   میزان فروش شرکت های تایر سازی در سال ۱۳۸۶ حدود ۸۵۰ میلیارد تومان ( معادل ۲۵۰ میلیون دلار ) بوده است و حدود ۱۲ میلیون تایر سواری – وانتی – سنگین – کشاورزی و صنعتی ، ۷/۷ میلیون حلقه تایر دوچرخه و موتور سیکلت – اسکوتر و حدود ۱۳ میلیون حلقه از انواع تیوب مورد نیاز تولید کرده اند. مجموع تناژ تولید ۲۴۰،۰۰۰ تن بوده است. یکی از مشکلات صنعت تایر کشور کارخانجات و ظرفیت کم تولید آنها است.

…..

شركت كيان تاير(لاستيك البرز)

اين شركت در سال ۱۳۴۱ و با ظرفيت ۸۰۰۰ تن در سال براي توليد انواع تايرهاي سواري، وانتي، باري و صنعتي با نام “بي.اف.گودريچ ايران” در تهران آغاز به كار نمود در طول اين مدت با اقدامات انجام شده جهت تجهيز و نوسازي ماشين­آلات و اجراي طرح­هاي توسعه، اين شركت هم اكنون به توان توليدي معادل ۲۸۰۰۰ تن در سال دست يافته است.

 

 

شركت ايران تاير

 

شركت ايران تاير در سال ۱۳۴۴ و با ظرفيت ۴۰۰۰ تن تاير در سال و با نام شركت جنرال تاير و رابر ايران فعاليت خود را آغاز كرد. پس از اجراي دو طرح توسعه در اين شركت اكنون ظرفيت توليدي شركت ايران تاير به ۲۶۰۰۰ تن در سال افزايش يافته است.

 

 

شركت ايران ياسا تاير و رابر

شركت ايران ياسا تاير و رابر فعاليت خود را در جهت توليد انواع محصولات لاستيكي و نيز تاير و تيوپ دوچرخه و موتورسيلكت در سال ۱۳۴۷ و با دانش فني كشور ژاپن آغاز نموده و در حالي كه ظرفيت ابتدايي اين شركت ۱۰۰۰ تن در سال بوده است. هم‌اكنون با ظرفيتي معادل ۵۲۰۰ تن توليدكننده­ي انواع تاير و تيوپ دوچرخه و موتورسيكلت مي­باشد.

 

 

شركت لاستيك دنا

 

شركت لاستيك دنا در سال ۱۳۵۴ با نام شركت بريجستون ايران و با ظرفيت اولية ۲۰۰۰  تن در سال به بهره­برداري رسيد كه فناوري اين شركت به شركت‌هاي لاستيك كرمان و آرتاويل تاير نيز انتقال يافت. هم­اكنون اين شركت ظرفيتي معادل ۳۳۰۰۰ تن در سال دارد

 

 

شركت لاستيك پارس

اين شركت در سال ۱۳۵۵، با فناوري شركت پيرلي ايتاليا و با ظرفيت اسمي ۲۰۰۰۰ تن تاسيس گرديد. توليدات اين شركت شامل تايرهاي سواري، وانتي و باري مي­شود. پس از اجراي فاز دوم شركت لاستيك پارس، ۲۰۰۰۰ تن به ظرفيت آن افزوده شده است.

 

 

مجتمع صنايع لاستيك كرمان

 

مجمتع صنايع لاستيك كرمان در سال ۱۳۷۲ و با انتقال دانش فني بريجستون از طريق شركت دنا و با ظرفيت اسمي ۳۱۰۰۰ تن در سال به بهره­برداري رسيد. اين شركت در سال‌هاي اخير با سرمايه­گذاري­هاي موثر در توليد تايرهاي راديال سواري، ظرفيت خود را تا ۴۰۰۰۰ تن در سال افزايش داده است.

 


 مجتمع صنايع لاستيك يزد

بهره­ برداري از مجمتع صنايع لاستيك يزد جهت توليد تاير و تيوپ دوچرخه و موتورسيكلت با دانش فني كشور ژاپن و در زمينه توليد تاير سواري از شركت كيان تاير در سال ۱۳۷۴ آغاز گرديد. ظرفيت اسمي اين مجتمع در حال حاضر معادل ۷۵۰۰ تن تاير سواري، موتورسيكلت و دوچرخه در سال مي­باشد.

 

مجتمع صنعتي آرتاويل تاير

اين شركت در سال ۱۳۷۵ به منظور توليد انواع تاير و با ظرفيت اسمي ۲۵۵۰۰ تن در سال به بهره­برداري رسيد. فناوري توليد تايرهاي باياس و راديال بلت نخي اين شركت از لاستيك دنا و تايرهاي سواري بلت سيمي آن از شركت TRI روسيه دريافت شده است.

 

 

شركت كوير تاير

 

شركت كوير تاير در سال ۱۳۷۷ و با ظرفيت اسمي ۲۵۵۰۰ تن در سال با دانش فني انتقال يافته از شركت پارس تاير و ماتادر اسلواكي به بهره­برداري رسيد.اين شركت هم اكنون تايرهاي راديال نخي و استيل بلت سواري و تايرهاي سنگين توليد مي­نمايد.

 

بازار لاستیک ایرانیان

4 پاسخ
    • بازار لاستیک
      بازار لاستیک گفته:

      با تشکر از پیام شما
      حتماً در کوتاه ترین زمان لیست تولیدات هر برند ایرانی به صورت جداگانه در مجله لاستیک بازار لاستیک ایرانیان منتشر خواهد شد

      پاسخ

تعقیب

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *