توصیه های مهم در حفظ و نگهداری لاستیک

استفاده صحیح از لاستیک، بررسی عوامل مهم و موثر در حفظ طول عمر لاستیک و کسب حداکثر بازدهی، نیازمند رعایت نکاتی مهم است که در این قسمت به شرح آنها میپردازیم…

در هر قدمی که بر میدارید نیرویی چند برابر وزن تان را به پاها وارد میکنید، البته پزشکان معتقدند که این نیرو به صورت یکسان روی تمامی پا وارد نمیشود.

     بر اساس مطالعات پزشکی شما چه لاغر باشید چه چاق، موقع دویدن یا راه رفتن بیشترین فشار را روی قسمتی از پا وارد میکنید که مثل یک ضربه گیر وزن شما را تحمل میکند و مانع از آسیب رسیدن به استخوان ها میشود. جالب است بدانید همین نظریه را مهندسان مکانیک در مورد تایر خودرو نیز دارند. بر اساس مطالعات صنعتی ترکیب باد و لاستیک خودرو مشابه استخوان و گوشت پاشنه پا است. به این ترتیب که حدود ۱۰ ٪ وزن خودرو روی تایر وارد شده و ۹۰ ٪ دیگر را باد درون تایر تحمل میکند.

کارشناسان فنی خودرو از تایر به عنوان پاشنه آشیل اتومبیل یاد میکنند، آنها توصیه میکنند همانطور که به سلامت پاهای تان فکر میکنید برای حفظ ایمنی ماشین و البته خودتان، به فکر سلامت پاهای خودروی تان هم باشید…

از آنجا که تایر نقش مهمی در حفظ امنیت خودرو و سرنشینان ایفا میکند، خواهشمند است به چند توصیه مهم در باره تایر خودرو توجه فرمایید:

۱. حتما از تایر با کیفیت و دارای استاندارد های جهانی از برند های شناخته شده استفاده نمایید.

۲. در هنگام انتخاب و تهیه تایر به نوع خودرو، طرح آج متناسب با مصرف، سرعت، شرایط رانندگی، شرایط جغرافیایی محل استفاده، سطح جاده محیط و فصل توجه کنید.

۳. بازدید های دوره ای تایرها، به منظور ماندگاری بیشتر، ایمنی بالاتر، راندمان بهتر و مصرف سوخت کمتر امری حیاتی است.

 

۴. فشار باد لاستیک ها و زاپاس خودرو حداقل ماهی یکبار کنترل شود.

 

۵. بهتر است تمامی تایرهای خودرو از یک نوع باشند، طرح آج و مشخصات یکسانی داشته باشند.

۶. در صورت استفاده از تیوب، بهتر است تیوب داخل تایر در صورت تعویص تایر عوض شود.

۷. در صورت استفاده از تایر به صورت تیوبلس، حتما در هربار تعویض تایر، والف تیوبلس آن نیز تعویض شود.

۸. هیچگاه تایر رادیال ( سیمی ) و بایاس ( نخی ) را به طور همزمان بر روی یک خودرو استفاده نکنید.

۹. از بالانس چرخ ها هرگز غافل نشوید

۱۰. در هنگام کنترل فشار باد، لاستیک باد سرد باشد و در حالتی که لاستیک خودرو گرم میباشد، از خالی کردن باد اضافی تایر بپرهیزید.

۱۱. مقدار باد مناسب، باید متناسب با نوع خودرو باشد ( نه میزان تحمل باد لاستیک که روی دیواره ی آن درج شده که نشان دهنده ی حداکثر فشار باد قابل تحمل میباشد ) مقدار باد استاندارد مناسب برای هر خودرو، در دفترچه همراه خودرو و یا کنار درب راننده قید شده است.

۱۲. در هر ۱۰،۰۰۰ کیلومتر تایر های رادیال را به صورت ضربدری و یا طولی جا به جا کنید. در خصوص تایر های جهت دار ( که در بخش عملکرد آج لاستیک به آنها اشاره شد ) به جهت تایر و کلمات Inside و Outside روی بدنه لاستیک توجه نمایید.

۱۳. همزمان سالم بودن تایر های جولو و عقب بسیار مهم است. عموماً مردم بر این باورند که تایر های نو را در اکسل جولو خودرو نصب کنند، با توجه به وزن بیشتر در اکسل جولو و کنترل بهتر فرمان، ایمنی خودرو بیشتر می شود. قطعاً نو بودن لاستیک های محور جولو مهم است اما رعایت این نکته نیز بسیار ضروری است که به علت کمی وزن خودرو در اکسل عقب، باید چسبندگی خودرو به سطح جاده را با تایر سالم و با آج بیشتر جبران کرد و از انحراف خودرو در پیچ های تند جلوگیری کرد، لذا سالم بودن تایر و مقدار آج مناسب در هر دو محور عقب و جولو مهم میباشد.

۱۴. هیچگاه از رینگ و تایر معیوب و تعمیر شده استفاده نکنید.

۱۵. در صورت تجهیز خودرو به سیستم ترمز ضد قفل ABS و یا سیستم ضد لغزش ASR هیچ گاه سایز رینگ و لاستیک را بدون اصلاح وضعیت سیستم مدیریت مرکزی ECU تعویض نکنید.

۱۶. نتیجه استفاده از تایر غیر استاندارد در خودرو باعث وارد شدن آسیب های جدی به سیستم تعلیق و جولوبندی و دستگاه انتقال قدرت خودرو خواهد شد.
۱۷. برای افزایش عمر مفید تایر و ایمنی در حرکت همواره به نقش تعیین کننده فشار باد مناسب تایرتوجه نمایید.
-اگر باد لاستیک کمتر از حد مجاز باشد، فشار هوای کم باعث تولید حرارت بیشتر در تایر میگردد، نتیجه افزایش حرارت در لاستیک جدایی نخ منجید از لاستیک است که در نهایت به بریده شدن نخ ها، دو پوستی و پنچری تایر می انجامد.
-اگر باد تایر بیش از حد مجاز باشد، فرمان پذیری چرخ ضعیف میشود و امکان ترکیدگی تایر به هنگام برخورد با مانع وجود دارد، ازین رو فشار باد تای حداقل ماهی یک بار کنترل شود.
میزان فشار باد مجاز با کارخانه تولید کننده خودرو و یا بر اساس میزان بار و توصیه تولید کننده لاستیک مشخص می شود.

۱۸. کنترل فشار باد حتماً باید هنگامی صورت گیرد که لاستیک کاملاً خنک و در شرایط عادی باشد ، فشار باد کم موجب خمش زیاد تایر شده و در اثر تغییر شکل مداوم تایر کم باد در حین حرکت روی جاده، حرارت زیادی در بدنه تایر تولید میشود که منجر به تخریب بدنه میگردد.
همچنین در اثر فشار باد کم، سایش ناحیه شنه افزایش یافته و فرمان پذیری ضعیف می شود.
فشار باد زیاد توانایی تایر را برای جذب لرزش های ناشی از شرایط جاده کاهش داده و در نتیجه احساس کوبش فرمان به داننده منتقل میشود. همچنین فشار باد بیش از حد سبب میشود که مرکز تایر بیشتر از بقیه سطح رویه آن با جادهدر تماس باشد، لذا منجر به آسیب رسیدن به بدنه و سایش سریع مرکز سطح آج می شود.

۱۹. تایر نخ زده یا سیم زده به هیچ عنوان قابل استفاده نیست، زمانی مشاهده کردید تایر خودرو نخ زده و یا سیم زده شده است، به منظور حفظ جان سرنشینان خودرو و جولو گیری از خطرات احتمالی، سریعاً باید تایر تعویض شود.

۲۰. به منظور حفظ ایمنی و عملکرد بهتر لاستیک در سطوح مختلف در هنگام ترمز گیری و حرکت، عمق آج خودرو را همیشه کنترل کنید تا از خط ایمنی که در بخش شاخص چسبندگی، سایش و دما ذکر شده است کمتر نباشد. به طور کلی عمق آج تایر شما نمیبایست کمتر از ۱۰ ٪ باشد.

۲۱. با توجه به کاهش سطح تماس تایر با جاده در شرایط بارانی و سطوح لغزنده حتماً با سرعت مطمئن برانید

۲۲. از آنجایی که تمام مواد شیمیایی و لاستیکی تحت فشار، دما و نور آفتاب به مرور خاصیت اصلی خود را از دست میدهند، پیشنهاد میشود تایرها پس از سه الی پنج سال از زمان مصرف با تایر جدید تعویض گردند. حتی در صورتی که بیش از ۵۰ ٪ از عمق آج آنها باقی مانده باشد.
( دقت شود که منظور از زمان مصرف، زمانی است که تایر بر روی خودرو نصب شده و مورد مصرف قرار میگیرد. در این بخش منظور تاریخ تولید لاستیک نمیباشد. )

۲۳. چنانچه به هر دلیلی قصد تغییر سایز و یا رینگ خود را دارید حتماً با کارشناس و متخصص امر مشورت کنید، شما میتوانید با پر کردن فرم در قسمت تماس با ما، در وبسایت بازار لاستیک ایرانیان، و درج اطلاعات خودرو، امکان تغییر سایز و اطلاعات مربوطه را توسط کارشناسان ما دریافت کنید.

نحوه انبار داری مناسب لاستیک

-جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب در مدت زمان طولانی در انبار یا بنادر حمل
-نگهداری تایر در شرایط نا مناسب ، تماس با آب و رطوبت در مدت زمان طولانی در انبار یا بنادر حمل، سبب فرسایش تایر و کاهش کیفیت لاستیک میشود.
-عدم همجواری لاستیک با منابع گرمایشی مانند ژنراتور ها و موتور خانه
-عدم نگهداری و انبارداری تایر در مکانی که احتمال تماس بنزین، روغن و … با لاستیک وجود داشته باشد
-تیوب تایر بایستی باد شده در انبار در شرایطی مشابه شرایط نگهداری تایر نگهداری شود و از تا کردن تیوب برای مدت زمان طولانی خودداری شود.

بازار لاستیک ایرانیان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *